2011. június 9., csütörtök

Epres-rebarbarás pite pekándióval



Rengeteg helyen láttam a neten finomabbnál finomabb rebarbarás süteményeket, ételeket és elhatároztam, hogy én is készítek (még ezelőtt sosem ettem). Ám, de nem volt egyszerű annyira hozzájutni a rebarbarához nálunk sajnos (Szegeden mindössze egy helyen leltem fel-vagy csak rossz helyeken kerestem?). Végre aztán sikerült a múlt héten megszereznem! Tudtam, hogy szerelem lesz belőle és nem is csalódtam. Nagyon kellemesen savanykás az íze. Én eperrel készíettem el pite formában egy könnyű tészával, pekándióval megspékelve (fellelhető ott, ahol a rebarbarát is kaptam), amit kicsit megpirítottam a pitén. Szerintem páratlan és pillanatok alatt elfogyott, több bizonyosság nem is kellet arról, hogy mennyire ízlett mindenkinek-velem az élen. :-)


A rebarbara nagyon sokoldalú növény, amit leginkább gyümölcsként használunk fel. Mi a növény szárát fogyasztjuk, de a gyökerét, a levelét is felhasználják gyógyászati célra. Jó tulajdonsága, hogy igen jó szomjúságoltó, bár leginkább süteményekbe sütve, lekvárnak, szósznak húsok mellé (stb) fogyasztjuk. Savanykás ízéval pikáns ízharmóniát kölcsönöz és vannak más gyümölcsök, amikkel remek párost alkot, ilyen az eperrel kötött "házassága" is.
Vásárláskor figyelni kell arra, hogy teljesen ép legyen. Lédús és roppanós, ekkor biztosan friss.
Számos vitamint tartalmaz, viszont a levele több oxálsavat tartalmaz, mint a szára, így annak fogyasztása nem ajánlott. Mindamellett, hogy rengeteg jótékony hatása van a szervezetre, azért ajánlatos mértékletesen fogyasztani (nyilván nem minden nap fogyasztja az ember és a süteménybe, amit alkalmankként süt NINCS SEMMI káros hatása), viszont kis adagokban fogyasztva gyógyhatása van. (Máj és epebajra is jó, vizelethajtó, vérzés csillapító, számos kivonata kapható gyógyszertárban- por alakban is, a candida gomba, a láz és az asztma remek ellenszere)
Nagyon alacsony a kalória tartalma és több, mint 90%-a víz, a Béta karotin tartalma még a répáénál is magasabb!

Rebarbara

(Fotó:bellacafe.hu)

 Hozzávalók:

A pitetésztához:
20 dkg liszt

13 dkg hideg vaj vagy margarin
1 tojás sárgája
1 evőkanál tejföl

7 dkg porcukor
fél csomag vaníliás cukor
fél csomag sütőpor
1 csipet só

A gyümölcsös töltelékhez:
40 dkg rebarbara
40 dkg eper
5-6 evőkanál cukor
A morzsás réteghez:
50 g liszt
50 g cukor
50 g hideg vaj vagy margarin
pekándió a tetejére (opcionális)

A tésztához a száraz hozzávalókat a hideg vajjal összemorzsoljuk, majd hozzáadjuk a tojás sárgáját és a tejfölt is, amivel összegyúrjuk a tésztát annyira, hogy könnyen nyújtható legyen. A kész tésztát hűtőbe téve 30 percet pihentetjük, majd újra átgyúrjuk és kinyújtjuk vagy kibélelünk vele egy piteformát. Villával megszúrkáljuk és előmelegített sütőben 10-12 perc alatt aranyszínűre sütjük.


Amíg a tészta sül, addig az epret és a rebarbarát megmossuk, megtöröljük őket és a rebarbarát 2 centis darabokra vágjuk. A nagyobb eper szemeket szinték félbe vághatjuk. Összekeverjük a cukorral, majd az elősütött tésztára rétegezzük.
(ha a tésztára a sütés előtt babot, lencsét teszünk nehezékként és úgy sütjük, akkor nem púposodik fel az elősütés közben)
Mivel én nem tettem nehezéket a tésztára az elősütésnél, így a sok gyümölcs púpozva került a tetejére, de sütés közben engednek annyi levet, hogy összeesnek közben, így aggodalomra semmi ok.
A tetejére elkészítjük a morzsát, amihez a lisztet a cukorral összekeverjük és a hideg (!!!) vajjal összemorzsoljuk, de csak hanyagul. Ezt szórjuk a gyümölcsökre, majd visszatesszük a sütőbe és kb 30-40 perc alatt megsütjük.
A pekándiót csak az utolsó 5-10 percben tettem rá, hogy ne égjen meg, így kellemesen ropogósra sült.

Mi csak másnap fogyasztottuk el a pitét és a kisült levet magába szívta a tészta. Nem ázott el és nem volt száraz. Azt hiszem máskor is így készítem el, csak győzzem kivárni a másnapot.

5 megjegyzés:

egycsipet írta...

Nálam is rebarbarás cucc sült! :)) Nekem szepy küldött, mert nálunk sem kapni sajnos és a magok sehogy nem akarnak megmaradni, így rebarbara kivételesen még a kertben sincs. :(((
Ja igen, nagyon guszta a pitéd! :)) Pekándió? Na, itt olyan sincs... :D

Eszter írta...

Pekándióval tudok szolgálni, mert még maradt egy kevéske belőle. Na, azért is mentem, végül pont egy helyen találtam meg a rebarbarával! :-) Ha érdekel, küldök, az szerintem kibírja a postát. hm? ;-)

Bianka írta...

Nagyon tetszik, jó szaftos

Kati írta...

Én is már több helyen láttam a rebarbarát eperrel párosítva, finom lehet.

M@rti írta...

Finom lehet! Én is csináltam epres-rebarbarásat, de azt inkább nem posztoltam, mert nem lett ilyen szép.

Más: "Ki hogyan szereti?" A kérdés a főzési szokásaidra várja a választ Nézz be hozzám, játékra hívlak! Üdv!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails