2012. november 29., csütörtök

Badam Milk - egy pohár Törökország... az én olvasatomban



Tegnap nagyon-nagyon vágytam valami meleg és ízletes italra. Igazából nem is tudtam, hogy mire vágynék... egyszercsak bevillant az ősz elején tett látogatásunk emléke: Istanbul. Emlékeimben azok az illatok, a színek, a hangulat... Imádom, a mai napig. Beugrott, hogy a fűszerpiacon vásároltunk kardamom-ot és mi lenne ha ebből készülne valami igazán finom ital, vagyis ezzel a hozzávalóval. Elkezdtem böngészni a neten és erre a Badam Milk-re bukkantam, melynek egyik ízesítője a kardamom. Bár igaz, hogy jellegzetesen indiai ital, de magam sem akartam hinni az orromnak, amikor mélyen megillatoztam a frissen darált illatos mandula-pisztácia és kardamomos por illatát. Egy falatnyi Törökország!!!! Teljesen átjárt az érzés, az illatok, az emlékek, mintha ott lettem volna....


A badam milk (mandulatej) fogyasztható hidegen és melegen is. Az ayurveda a hűvösebb téli hónapokra kifejezetten ajánlja a forró badam milk fogyasztását. Az indiaiak általában este, lefekvés előtt isznak forró, édes vagy fűszeres tejet (borsos tejet, masala tejet, gyömbér tejet), badam milk-et. A forró nyári napokon pedig hidegen fogyasztva üde, frissítő ital - a mi madártejünkhöz hasonló - könnyű édesség. Indiában ha forrón fogyasztják, egyik pohárból a másikba öntögetve felhabosítják. Hidegen fogyasztva kellemes nyári hűsítő (forrás: antalvali.com)

forrás: antalvali.com

Egy pár szó a kardamomról, aki esetleg nem ismerné: 
Régies nevén kardamon, kardamomi vagy kardamomum egy fűszernövény. A „Cardamomum” név talán a görög kardia = szív és amomum = fűszer szavakból származik. Nem tévesztendő össze a fekete kardamommal.
Elő-India délnyugati partvidékéről, a Malabár-part környékéről és Srí Lankáról származik, de napjainkra már Délkelet-Ázsia számos trópusi éghajlatú vidékén és Guatemalában is nagyban termesztik. A meleg, párás klímát kedveli, de a talaj nem lehet vizenyős. Tápanyagigényes. Lakásban is nevelhető, vegetatív és generatív módon is szaporítható.
Egészben (hüvelyestül) vagy a termésfaltól mentesen, egész vagy őrölt állapotban kerül forgalomba. Illóolajat, zsírolajat, keményítőt, cukrot tartalmaz.
 A termés fala semmiféle íz-, olaj- vagy illóanyagot nem tartalmaz; fűszerként a gyengén kámforillatú, édes, fűszeres ízű magvakat használjuk. Ezek szaga gyengén kámforos, aromás. Többféle illóolaj (eukaliptol, kámfor, limonén stb.) mellett cukrot, keményítőt és mintegy 10% egyéb olajat tartalmaznak.
A hüvely színe zöld, fehér vagy fekete lehet. Ha egészben tárolják, jól záródó üvegben, akkor a fehér és a zöld hüvelyek a végtelenségig elállnak.
Mézeskalácshoz, marcipánhoz, páclevekbe, likőrökhöz az egész magvakat használjuk, rizs, gyümölcssaláta, curry, kenyér, sütemények, kávé, csokoládé, salátaöntetek ízesítésére pedig a porát.
Ha tehetjük, egész hüvelyeket vásároljunk, mert a hámozott, esetleg őrölt termés sok íz- és illatanyagot veszít. A termést teljesen kifejlett állapotában, de még zölden (az érés előtt) szedik le, és úgy szárítják.
Serkenti a szívizmok működését, javítja az emésztést (gyomorerősítő, szélhajtó). Köhögéscsillapító és tonizáló szer. Felfúvódás, rossz emésztés, fejfájás ellen is jó. (forrás: Wikipédia)


Az interneten leginkább külföldi oldalakon találtam hozzá receptet, ezekből is többfélét. Így elkészítettem a saját verziómat. Még nem kóstoltam ezt az italt ezelőtt, de amint elkészült és megízleltem nem akartam hinni!! Hiszen pont olyan íze volt, mint az egyik desszertnek, amit kóstoltam a rengeteg közül Istanbulban. Gyorsan előkerestem róla a fotót:

Fentről a harmadik sorban az a két fehér desszert amiről szó van

Akkor villant be, hogy a kardamomtól volt a jellegzetes íze és valóban mandulával és pisztáciával volt díszítve, nyilván nem véletlenül. Úgyhogy tovább fogom majd fejleszteni és ki fogom kísérletezni ezt a desszertet is, már ki is találtam hogyan. 
A por részét lehet nagyobb adagban is elkészíteni, mert eláll és használat előtt csak tej kell hozzá.

Hozzávalók: (2 adaghoz)
2 evőkanál pisztácia (hámozott, sótlan)
2 evőkanál mandulaliszt (helyettesíthető egész hámozott vagy akár szeletelt mandulával is)
4 darab kardamom magjai (nagyobb fűszerboltokban itthon is kapható)
cukor ízlés szerint
1/4 teáskanál sáfrány (nagyobb fűszerboltokban kapható)
cukor ízlés szerint
2 pohár tej

A pisztáciát és a mandulát a sáfránnyal és a kardamom magjaival együtt ledaráljuk vagy mixerrel porrá őröljük. (ezen a ponton érdemes beleszippantani, valami fenomenális, pont ez az illat kering a fűszerpiacon is Istanbulban) Az sem baj ha vannak benne egy kicsit nagyobb darabok.
A tejet a cukorral elkezdjük melegíteni, majd poharanként (adagonként) 1-1 evőkanál mandulás port is hozzáadunk, majd együtt forraljuk fel őket. 
Poharakba töltjük és egy pár szál sáfránnyal vagy mandulával díszíthetjük.

Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails